12.11.25
OPPDATERT 18.11.25: Info om Buypass-trøbbel etter Windows oppdatering
Oppdatert 18.11.25 kl.16.10:
Norsk Helsenett har nå kommet med informasjon om hva som må gjøres av tiltak for å løse dette problemet, se info på NHNs nettsider:
https://status.nhn.no/incidents/xx71gmzhw5v6
NB! Disse Windows-oppdateringene MÅ installeres!
For Extensor-kunder som bruker Buypass til elektronisk signering (av f.eks Helfo-oppgjør, resepter og sykmeldinger) må det også installeres ny NetID-software, denne kan lastes ned fra denne linken:
https://support.extensor.no/download/netid_ny.zip
Oppsummert: Både Windows-oppdateringer (i NHN-linken) og NetID-software må installeres for at Buypass-kort igjen skal fungere som før.
Ta kontakt med oss i Extensor hvis noe av dette er uklart, eller dere trenger bistand til nevnte installasjoner.
----
12.11.25
Flere av våre kunder sliter med at Buypass-kortene (og Commfides-brikker) har sluttet å fungere slik de skal etter en nylig Windows oppdatering. Dette medfører problemer med innsending av meldinger som krever elektronisk signering av personlig sertifikat, f.eks e-resepter, sykmeldinger og Helfo-oppgjør.
Årsaken til disse problemene er knyttet til en Windows oppdatering fra Microsoft, mer info om dette kan leses her: https://status.nhn.no/incidents/xx71gmzhw5v6
Rent praktisk virker det som kortene mister kontakt med serveren, og dermed gir ugyldig provider-feilmelding.
Selv om årsaken til disse problemene ikke ligger verken hos Extensor eller IT-leverandør (f.eks iTeam) så jobbes det nå med alle tilgjengelige ressurser for å finne løsninger her.
Extensor kan bistå med innsending av Helfo-oppgjør via workarounds, mens sykmeldinger og resepter må håndteres på papir der problemene inntreffer.
Extensor legger ut info på denne siden så snart vi har oppdatert info.