Lukk
HjemSupportprodukterNyheterom osskontakt oss

Problemer med Buypass etter Windows oppdatering

12.11.25

OPPDATERT 18.11.25: Info om Buypass-trøbbel etter Windows oppdatering

Oppdatert 18.11.25 kl.16.10:

Norsk Helsenett har nå kommet med informasjon om hva som må gjøres av tiltak for å løse dette problemet, se info på NHNs nettsider:

https://status.nhn.no/incidents/xx71gmzhw5v6

NB! Disse Windows-oppdateringene MÅ installeres!

For Extensor-kunder som bruker Buypass til elektronisk signering (av f.eks Helfo-oppgjør, resepter og sykmeldinger) må det også installeres ny NetID-software, denne kan lastes ned fra denne linken:
https://support.extensor.no/download/netid_ny.zip

Oppsummert: Både Windows-oppdateringer (i NHN-linken) og NetID-software må installeres for at Buypass-kort igjen skal fungere som før.

Ta kontakt med oss i Extensor hvis noe av dette er uklart, eller dere trenger bistand til nevnte installasjoner.

----

12.11.25

Flere av våre kunder sliter med at Buypass-kortene (og Commfides-brikker) har sluttet å fungere slik de skal etter en nylig Windows oppdatering. Dette medfører problemer med innsending av meldinger som krever elektronisk signering av personlig sertifikat, f.eks e-resepter, sykmeldinger og Helfo-oppgjør.

Årsaken til disse problemene er knyttet til en Windows oppdatering fra Microsoft, mer info om dette kan leses her: https://status.nhn.no/incidents/xx71gmzhw5v6

Rent praktisk virker det som kortene mister kontakt med serveren, og dermed gir ugyldig provider-feilmelding.

Selv om årsaken til disse problemene ikke ligger verken hos Extensor eller IT-leverandør (f.eks iTeam) så jobbes det nå med alle tilgjengelige ressurser for å finne løsninger her.

Extensor kan bistå med innsending av Helfo-oppgjør via workarounds, mens sykmeldinger og resepter må håndteres på papir der problemene inntreffer.

Extensor legger ut info på denne siden så snart vi har oppdatert info.

Tidligere driftsmeldinger
Problemer med Buypass etter Windows oppdatering
12.11.25
/

OPPDATERT 18.11.25: Info om Buypass-trøbbel etter Windows oppdatering

Les mer
Nye takster fra 1.juli
/

Nye takster for fysioterapeuter, manuellterapeuter og kiropraktorer

Les mer
75 53 33 00

Tast 1 for Support
Tast 2 for Teknisk
Tast 3 for Salg

OSLO

Trelastgata 3, 11.etasje
0191 OSLO

BODØ

Storgata 13b - 15
(Mediegården)
8006 BODØ

HJEM
SUPPORT
PRODUKTER
NYHETER
OM OSS
KONTAKT